Financiën
Wat mag het kosten?
Programma | Rekening | Begroting | Begroting 2026 | Meerjarenbegroting | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
bedrag x € 1.000 | 2024 | 2025 | Lasten | Baten | Saldo | 2027 | 2028 | 2029 |
0.5 Treasury | 1.375 | 869 | 114 | 644 | 530 | 131 | -516 | -1.328 |
0.61 OZB Woningen | 5.927 | 6.213 | 525 | 6.926 | 6.401 | 6.401 | 6.401 | 6.401 |
0.62 OZB Niet woningen | 7.606 | 8.513 | 168 | 9.126 | 8.957 | 9.064 | 9.170 | 9.170 |
0.64 Belastingen overig | 284 | 131 | 35 | 222 | 186 | 161 | 186 | 186 |
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds | 55.443 | 55.889 | 0 | 57.886 | 57.886 | 59.203 | 59.832 | 62.060 |
0.8 Overige baten en lasten | 6.776 | 3.847 | 2.178 | -205 | -2.384 | -5.192 | -8.678 | -10.584 |
0.9 Vennootschapsbelasting (VPB) | -22 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat voor bestemming | 77.390 | 75.463 | 3.021 | 74.598 | 71.576 | 69.767 | 66.395 | 65.905 |
Mutatie reserves | -18 | 475 | 12 | 562 | 550 | 840 | 0 | 210 |
Resultaat | 77.372 | 75.938 | 3.033 | 75.159 | 72.126 | 70.607 | 66.395 | 66.115 |
Ontwikkeling programmasaldo
Ontwikkeling programmasaldo | Meerjarenraming | |||
|---|---|---|---|---|
bedrag x € 1.000 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Primitieve begroting | 65.540 | 61.118 | 60.596 | 60.538 |
Raadsbesluiten voorgaand jaar | 204 | 953 | -158 | 950 |
Kadernota | 4.609 | 4.979 | 3.758 | 2.139 |
Raadsbesluiten voor begroting | 88 | -60 | -60 | -15 |
Saldo voor begroting | 70.441 | 66.989 | 64.135 | 63.611 |
Mutaties begroting | ||||
Nominale ontwikkelingen | 1.390 | 1.374 | 1.364 | 1.365 |
Kapitaallasten | -219 | -14 | -377 | -28 |
Kostentoerekening | 529 | 533 | 533 | 533 |
Investeringen | 0 | -3 | 20 | 9 |
Begrotingsrechtmatigheid | -345 | 1.298 | 498 | 498 |
Overige besluitvorming | ||||
Aanpassing BUIG 2025 septembercirculaire 2024 | 126 | 126 | 126 | 126 |
Meicirculaire 2025 | -89 | -77 | -261 | -308 |
OZB niet woningen (van gebruikers naar eigenaren) | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rente schatkistbankieren | 105 | 0 | 0 | 0 |
Rentelasten externe financiering | 189 | 381 | 357 | 311 |
Mutatie reserve | ||||
Nieuwbouw brandweerkazerne door Veiligheidsregio | -843 | 800 | 0 | 0 |
Saldo mutaties in begroting | 1.686 | 3.618 | 2.260 | 2.505 |
Totaal | 72.126 | 70.607 | 66.395 | 66.115 |
Toelichtingen overige mutaties
Mutaties begroting |
|---|
Loon- en prijscompensatie (Nominale ontwikkelingen)
Zie voor een toelichting op deze mutatie: hoofdstuk 4.1, onderdeel: ‘Gehanteerde uitgangspunten bij het opstellen van de begroting 2026’. Dit betreft een per saldo budgetneutrale mutatie over de verschillende programma’s van deze programmabegroting. De dekking van de indexatie van de programmabudgetten binnen de diverse programma’s wordt gedekt uit de stelpost loon-prijs van dit programma.
Kapitaallasten
Zie voor een toelichting op deze mutatie: hoofdstuk 4.1, onderdeel: ‘Gehanteerde uitgangspunten bij het opstellen van de begroting 2026’. Dit betreft de mutatie als gevolg van het actualiseren van de kapitaallasten.
Kostentoerekening
Zie voor een toelichting op deze mutatie: hoofdstuk 4.1, onderdeel: ‘Gehanteerde uitgangspunten bij het opstellen van de begroting 2026’. Dit betreft de per saldo budgetneutrale verdeling van de dienstverleningsbijdrage (programma 7 Overhead) over de programmabudgetten binnen de diverse programma’s.
Investeringen
Dit is de dekking van kapitaallasten van investeringen in de begroting door een stelpost kapitaallasten. Hier gaat het specifiek om extra investeringen en verschuivingen bij de buitensportaccommodaties. Deze lasten van deze investeringen staan in programma 2. De investeringen worden verder toegelicht in & 4.2 Investeringen.
Neutrale aanpassingen
Dit zijn budgetneutrale aanpassingen die niet leiden tot een aanpassing van het saldo van deze begroting.
Overige besluitvorming |
|---|
OZB niet woningen (van gebruikers naar eigenaren)
In de Kadernota 2025 is voorgesteld om de OZB gebruikers niet-woningen gefaseerd om te zetten naar de OZB eigenaren niet-woningen om hiermee verhuurders te stimuleren panden minder lang leeg te laten staan en een stabiele stroom aan gemeentelijke belastinginkomsten te genereren. Het heffen bij uitsluitend de eigenaren van niet-woningen is op grond van artikel 220 Gemeentewet toegestaan.
Met het omzetten van de OZB gebruikers niet-woningen naar eigenaren niet-woningen is de systematiek van belasten van bezit verder gelijk aan die van de OZB woningen. In lijn met een recente rechterlijke uitspraak mag omzetting echter niet in één jaar plaatsvinden. In de Kadernota 2025 is voorgesteld om deze omzetting in vier jaar uit te voeren, voor het eerst in 2025. In 2026 volgt de 2e tranche.
Meicirculaire 2025
De raadsbrief Meicirculaire maakt onderdeel uit van de besluitvorming van de begroting 2026 en is ter informatie verstrekt bij de Kadernota 2026.
Aanpassing BUIG 2025 septembercirculaire 2024
Bijstelling aan de hand van de definitieve beschikking BUIG 2024 en de voorlopige beschikking BUIG 2025.
Rentelasten externe financiering
De liquiditeitsprognose is meerjarig geactualiseerd. De uitkomst is dat we tot en met 2029 minder geldleningen hoeven aan te trekken. Belangrijkste redenen hiervan zijn de nieuwe erfpachtovereenkomst en de verwachte positievere kasstromen uit de exploitatie en financiering. Rekening houdend met de verwachte rentepercentages nemen de geraamde rentelasten af met € 189.000 (2026) tot € 311.000 (2029).
Rente schatkistbankieren
In de programmabegroting 2026 zijn eerder geen baten opgenomen voor schatkistbankieren. Gelet op de geactualiseerde liquiditeitsprognose is de verwachting dat een groot deel van 2026 er nog een positief saldo in de schatkist beschikbaar is en we later extern gaan financieren. De verwachte rente-inkomsten bedragen € 105.000.
Begrotingsrechtmatigheid |
|---|
Programma 2 J&O en KOA
Naar aanleiding van de controle van de cijfers van de begroting 2026 zijn een aantal aanpassingen geconstateerd.
Bijstelling budget WMO hulpmiddelen
Vlak voor het gereedkomen van de 1e bestuursrapportage werd bekend het budget voor de WMO hulpmiddelen met € 155.000 (structureel) dient te worden bijgesteld. Dekking van deze hogere kosten, die het gevolg zijn van loon-prijsindexatie, vindt plaats uit de stelpost voor de prijscompensatie.
Subsidie ondernemersvereniging bijstellen
De subsidie aan de ondernemersverenigingen worden beschikt op basis van de opgelegde/ontvangen reclamebelasting minus € 6.000 aan perceptiekosten. In de begroting 2026 wordt dit weer gelijkgetrokken.
Nieuwbouw brandweerkazerne door Veiligheidsregio
De gemeente laat de Veiligheidsregio een nieuwe, duurzame brandweerkazerne bouwen naast de huidige locatie aan de Zwarteweg in Aalsmeer. Met deze wijziging wordt voorgesorteerd op de afwaardering van de boekwaarde van het huidige pand en het vervallen van de oude kosten en baten vanwege de overgang naar de Veiligheidsregio Amsterdam Amstelland. De restant boekwaarde wordt ten laste van de Algemene Reserve gebracht conform het besluit in de Kadernota 2025. In tegenstelling tot de eerdere aanname is dat in 2027 in plaats van in 2026.
Kinderboerderij Boerenvreugd - Ons Tweede Huis
Vanaf 2026 ontvangt Kinderboerderij Boerenvreugd een jaarlijkse gemeentelijke bijdrage. De exploitatie wordt gezamenlijk verzorgd door Stichting Boerenvreugd en Stichting Ons Tweede Thuis. Door gewijzigde wet- en regelgeving is voortzetting zonder gemeentelijke steun niet langer haalbaar. Met deze bijdrage wordt de maatschappelijke functie van de kinderboerderij geborgd.
Bijstelling budgetten 2026 DVO 2 De Meerlanden
Begin 2025 is inzet gepleegd om de arealen voor Aalsmeer in het beheersysteem op orde te brengen en te controleren op basis van de BGT. Er hebben vele mutaties in het beheersysteem plaatsgevonden en inmiddels is het beheersysteem op een acceptabel niveau.
De jaaropdrachten die aan De Meerlanden zijn verstrekt waren tot nu toe grotendeels gebaseerd op het areaal uit het jaar 2021 voorzien van de jaarlijkse inflatiecorrectie en losse opdrachten o.b.v. de grote projecten die zijn overgedragen vanuit de projecten naar beheer. In eerdere P&C documenten is een winstwaarschuwing hiervoor afgegeven. De areaalwijzigingen bij o.a. groen zijn fors met als grootste afwijkingen: bermen + 92%, gazon +10%, bosplantsoen + 40%, heesters + 34%. De totale impact van de areaalwijziging ten opzichte van de bestaande begroting is € 326.000 (waarvan € 126.400 op taakveld 2.1 Verkeer en vervoer, € 195.800 op taakveld 5.7 Openbare ruimte en € 4.100 op taakveld 7.4 Milieubeleid). Dekking van de hogere kosten vindt uit de daartoe gevormde stelpost areaal.
In de Kadernota 2026 is de begroting 2026 voor het effect van de jaarlijkse inflatiecorrectie en de losse opdrachten aangepast.
