2.4.2 Wegen, verkeersmaatregelen, openbare verlichting, riolering en water
Dit scherm bestaat uit maximaal 4 blokken:
- doelstellingen;
- actuele beleidsontwikkelingen;
- actiepunten en
- taakvelden per thema.
Via het + teken worden de details zichtbaar. Als er geen details zijn wordt het blok niet getoond.
Doelstelling
- Onderhouden en verbeteren van de openbare ruimte op een efficiënte, planmatige, doelmatige, klimaatbestendige en duurzame wijze;
- Voldoen aan de zorgplicht voor een doelmatige inzameling en transport van afvalwater en hemelwater;
- Waarborgen en waar nodig verbeteren van de verkeersveiligheid, leefbaarheid, bereikbaarheid en verkeersafwikkeling.
Actuele beleidsontwikkelingen
Infrastructurele ontwikkelingen en bereikbaarheid
De afgelopen jaren is er aan de hoofdinfrastructuur van Aalsmeer en Kudelstaart gewerkt. Woningbouwprojecten zorgen voor extra verkeersvraag waardoor bestaande routes onder druk komen te staan. Het lokale en het doorgaande verkeer zoekt naar nieuwe routes. Deze infrastructurele ontwikkelingen hebben ook in 2026 impact.
In en vanaf 2026 wordt o.a. gewerkt aan de volgende projecten en maatregelen:
- De nieuwe verkeerssituatie op de Burgemeester Kasteleinweg wordt regelmatig gemonitord en geëvalueerd. Grootschaliger aanpassingen zijn denkbaar als de recente maatregelen onvoldoende effect hebben. Hierover vindt overleg plaats met de Vervoerregio en de Provincie.
- De Burgemeester Hoffscholteweg wordt in 2026 afgemaakt en opengesteld. Er komen ook vrijliggende fietspaden en voetpaden langs delen van het traject.
- Op de Hoofdweg is groot onderhoud aan het asfalt nodig.
- De Kudelstaartseweg in Kudelstaart gaat lange tijd dicht om de dijk te kunnen ophogen, werk dat het waterschap uit laat voeren. Ook het gemeentelijke riool wordt vervangen.
- Twee delen van de Ophelialaan krijgen de komende jaren een opknapbeurt: het gedeelte bij de winkels wordt volledig heringericht, en het gedeelte bij het Seringenpark krijgt nieuw asfalt met een betere 30 km/uur-inrichting.
- De Provincie gaat groot onderhoud plegen op de N231-zuid. Gelijktijdig met het aankomende groot onderhoud dat de provincie uitvoert aan de N231, worden enkele capaciteit verruimende maatregelen meegenomen in het werk. Aalsmeer draagt hier financieel aan bij. De maatregelen zullen vooral een positief effect hebben op de avondspits. Voor verbetering van de ochtendspits zijn grootschaliger maatregelen nodig, die niet in het onderhoudswerk mee kunnen. Hierover blijft de gemeente met de Provincie en de Vervoerregio in overleg.
De diverse werkzaamheden aan de infrastructuur worden goed op elkaar afgestemd. Hierdoor is het denkbaar dat niet alle werkzaamheden starten in 2026.
Hoofdfietsnetwerk en fietspaden
Naast investeringen in het wegennet en het ov is het ook belangrijk om het hoofdfietsnetwerk op orde te krijgen. Veel fietsroutes in Aalsmeer zijn smal en uitgevoerd in tegelverharding, die lang niet altijd in goede staat verkeert. Deze paden vergen veel onderhoud en het comfort voor fietsers is ver te zoeken. Daar komt bij dat er veel kabels en leidingen en boomwortels onder de fietspaden liggen, waarbij aanpassing van het profiel, verbreden van fietspaden en verleggen van kabels lang niet altijd kan.
Vanaf 2026 richten we ons op het verbeteren van de volgende routes:
- Bielzenpad
- Hornweg
- Hoofdweg
- Mijnsherenweg; en
- Kudelstaartseweg.
De gemeente doet dit met hulp van de Vervoerregio. Gemeente en Vervoerregio streven naar comfortabel en veilig doorfietsen over asfalt of beton, met voldoende brede en verlichte paden en zo veel mogelijk voorrang.
Klimaatadaptatie
Het nationale Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie, een gezamenlijk plan van Rijk, provincies,
gemeenten en waterschappen heeft als doel om Nederland in 2050 volledig klimaatbestendig en waterrobuust te hebben ingericht. De aanpak in het Deltaplan is gericht op vier thema's: wateroverlast, droogte, hitte(stress) en het beperken van de gevolgen van overstromingen (waterveiligheid). Aalsmeer heeft hiertoe een beleidsplan klimaatadaptatie 2021-2026 vastgesteld. Op basis hiervan worden klimaatadaptieve maatregelen in de openbare ruimte toegepast. Het vastgestelde Grondwaterzorgplan (2021) zorgt voor een verdere borging van deze maatregelen. Hierdoor worden bij nieuwbouwontwikkelingen en bij reconstructie van de buitenruimte (zoals bij het vervangen van de riolering) zo veel als nodig klimaatadaptieve maatregelen meegenomen. Bewoners worden door middel van de bewonersagenda geïnformeerd en gestimuleerd om zelf ook maatregelen te nemen.
Het geldende klimaatadaptatieplan loopt tot en met 2026. Om dit plan te kunnen actualiseren maken we gebruik van de risicoanalyse die door het Rijk wordt uitgevoerd in het kader van het Deltaplan Ruimtelijk Adaptatie.
In het Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie staan alle doelen benoemd die ervoor gaan zorgen dat Nederland in 2050 waterrobuust en klimaatbestendig is ingericht. Het bevat zeven ambities die beschrijven hoe gemeenten, waterschappen, provincies en het Rijk het proces van ruimtelijke adaptatie willen versnellen en intensiveren. Het Rijk is voornemens dit plan in 2026 te herijken op basis van de nieuwste klimaatscenario’s van het KNMI. Het actualiseren van het eigen klimaatadaptatieplan pakken we op zodra dit is gebeurd.
Riolering en water
Via het Gemeentelijk Rioleringsplan 2021-2026 (GRP) is bepaald hoeveel er de komende jaren geïnvesteerd moet worden in vervanging en verbetering van de riolering. Ook wordt gewerkt aan het opstellen van een nieuw ontwerp voor het totale rioleringsstelsel (nieuwe basisrioleringsplannen), op grond waarvan prioriteiten kunnen worden bepaald voor het oplossen van knelpunten en het verbeteren van systemen. De grondwaterzorg als onderdeel van een klimaatadaptieve inrichting wordt onder meer ingevuld met de uitwerking van een gemeentebreed grondwaterrekenmodel, waarmee het grondwatergedrag in de gemeente kan worden voorspeld en op basis waarvan maatregelen kunnen worden bedacht om grondwateroverlast en grondwateronderlast beter te beheersen. Vervangen van verouderde rioleringen, het oplossen van knelpunten en het nemen van maatregelen worden verwerkt in het Meerjarenprojectenplan Buitenruimte en worden gefinancierd vanuit de rioolheffing. In 2026 wordt een nieuw Gemeentelijk Rioleringsplan opgesteld en aan de raad aangeboden.
Graustabiel
In 2025 is een tijdelijk verbod op het toepassen van staalslakken afgekondigd. Vooralsnog is er geen aanleiding om bestaande Graustabiel-paden, die ongeveer voor 30% uit staalslakken bestaan, te verwijderen (met uitzondering van gebruik op speelplaatsen), maar dit zou kunnen gaan veranderen. De ontwikkelingen op dit dossier volgen wij nauwgezet.
Actiepunten
Wat gaan we doen? | type | planning |
|---|---|---|
Actualiseren Meerjarenprojectenplan Buitenruimte | Raad | 3e kwartaal |
Actualiseren Gemeentelijk Rioleringsplan | Raad | 4e kwartaal |
Taakvelden per thema
Aan dit thema zijn gekoppeld de taakvelden 2.1 Verkeer en vervoer en 7.2 Riolering.
