2.5.5 Verkeer en vervoer
Dit scherm bestaat uit maximaal 4 blokken:
- doelstellingen;
- actuele beleidsontwikkelingen;
- actiepunten en
- taakvelden per thema.
Via het + teken worden de details zichtbaar. Als er geen details zijn wordt het blok niet getoond.
Doelstelling
Waarborgen en waar nodig verbeteren van de verkeersveiligheid, leefbaarheid, bereikbaarheid en verkeersafwikkeling.
Actuele beleidsontwikkelingen
Burgemeester Kasteleinweg
Met de omlegging van de N201, de afwaardering van de Burgemeester Kasteleinweg en diverse nieuwe wegen in aanleg in Greenpark verandert er heel wat in de verkeersstructuur van Aalsmeer in de afgelopen jaren. De nieuwe infrastructuur (Burgemeester Hoffscholteweg, verlengde Molenvlietweg, verlegde Middenweg) is echter nog niet gereed, terwijl de Burgemeester Kasteleinweg al wel is heringericht. Dat leidt momenteel tot extra verkeer door de woonwijken van Aalsmeer, parallel aan de Burgemeester Kasteleinweg. Daarbij moet het verkeer ook wennen aan de nieuwe inrichting van de Burgemeester Kasteleinweg met de nieuwe rotondes, met busbaan middendoor. Helaas zijn er al diverse ongevallen met letsel gebeurd. Deze situatie is de afgelopen periode goed gemonitord. In overleg met Provincie, Vervoerregio en Connexxion zijn in 2024 enkele aanpassingen doorgevoerd aan de rotondes en in 2025 worden nog een aantal aanpassingen doorgevoerd. Mochten de bovenstaande maatregelen onvoldoende effect blijken te hebben en er ook na de gewenningsperiode structureel veel ongevallen blijven gebeuren, dan zijn grootschaliger ingrepen niet ondenkbaar. Vandaar dat in opdracht van de gemeente zeer recent een rapport is opgesteld waarin verschillende aanbevelingen voor de korte en de lange termijn zijn gedaan. Hierover zal ook overleg volgen met de Provincie, Vervoerregio en Connexxion.
Uitvoering verkeerscirculatieplan
In 2025 is een nieuw Verkeerscirculatieplan (VCP) vastgesteld met maatregelen om de verkeerscirculatie te verbeteren. De maatregelen uit het VCP worden uitgewerkt in een uitvoeringsprogramma en in het MPP verwerkt.
In 2025 is gestart met de implementatie van verschillende projecten die voortkomen uit verkeerscirculatieplan en wegencategoriseringsplan via het uitvoeringsprogramma verkeerscirculatieplan. Hierbij is ook de nieuwe landelijke richtlijn voor een nieuw type gebiedsontsluitingsweg met een snelheidslimiet van 30 km/uur geïntroduceerd, bedoeld voor ontsluitingswegen waar geen ruimte is voor vrij liggende fietspaden. Deze categorie is in Aalsmeer via het wegencategoriseringsplan geïntroduceerd.
Op regionaal niveau heeft de Vervoerregio een beleidskader opgesteld, met als leidend principe het STOMP-principe, waarmee prioriteit wordt gegeven aan Stappen en Trappen, Openbaar vervoer, Mobiliteitsmanagement en tot slot de Privéauto.
Een andere beleidsontwikkeling is het brede vraagstuk van de elektrische fiets (e-bikes, fatbikes en andere nieuwe snelle fietsen). Denk hierbij aan de snelheid, verkeersveiligheid en de drukte op fietspaden.
Het behoud en waar nodig verbeteren OV voorzieningenniveau met als specifiek aandachtspunt de verbindingen van/naar luchthaven Schiphol blijft ook in 2026 onze aandacht houden.
Actiepunten
Wat gaan we doen? | type | planning |
|---|---|---|
Uitvoeringsprogramma Verkeerscirculatieplan uitvoeren | Uitvoering |
Taakvelden per thema
Aan dit thema is gekoppeld het taakveld:
2.2 Parkeren; en
2.5 Openbaar vervoer
