2.6.2 Dienstverlening burger
Dit scherm bestaat uit maximaal 4 blokken:
- doelstellingen;
- actuele beleidsontwikkelingen;
- actiepunten en
- taakvelden per thema.
Via het + teken worden de details zichtbaar. Als er geen details zijn wordt het blok niet getoond.
Doelstelling
- Wet Open Overheid (Woo): Vergroten van de bestuurlijke transparantie door meer vanzelfsprekend informatie beschikbaar te stellen en sneller en efficiënter behandelen van Woo verzoeken en adequater inrichten van de informatiehuishouding; binnen gestelde termijnen voldoen aan de eisen van de Wet open overheid;
- Digitale dienstverlening: doorontwikkelen en uitbreiden van digitale dienstverlening die voldoet aan wet- en regelgeving, die toegankelijk is voor iedereen en toekomstbestendig;
- Hoogwaardig integraal handhaven identiteit;
- Procesoptimalisatie zodat de productaanvragen van alle doelgroepen effectief worden behandeld.
Actuele beleidsontwikkelingen
Digitale dienstverlening
Het doorontwikkelen en uitbreiden van onze digitale dienstverlening is een continu aandachtspunt. Nieuwe ontwikkelingen en wet- en regelgeving vergen extra tijd en aandacht. In 2014 werd de geldigheidsduur van reisdocumenten voor volwassenen verlengd van vijf naar tien jaar. Hierdoor ontstaat er in de jaren 2024 t/m 2028 een piekbelasting in het aantal aanvragen. De eerste anderhalf jaar van de documentenpiek is effectief afgehandeld.
Een aantal digitale producten en diensten is in 2025 geoptimaliseerd en verdere implementatie vindt in 2026 plaats. Dit betreft zowel de digitale als niet geautomatiseerde dienstverlening zodat we effectieve oplossingen beschikbaar stellen aan alle doelgroepen.
Inwoners hebben er recht op dat er op een goede, betrouwbare manier met hun gegevens wordt omgegaan. Zij hebben er een zeer groot belang bij om goed geregistreerd te staan in de basisregistratie personen (BRP) en zo op een correcte manier toegang te hebben tot alle overheidsportalen waar hun gegevens staan geregistreerd. Ook hebben zij er recht op dat fraude met hun identiteit wordt voorkomen. Bij twijfels over rechtmatigheid wordt een adres in onderzoek gezet en vindt, indien nodig, een huisbezoek plaats.
Actiepunten
Wat gaan we doen? | type | planning |
|---|---|---|
Implementatie digitale producten en diensten | Uitvoering | |
Intensiveren aanpak crimineel gebruik woningen | Uitvoering |
Taakvelden per thema
Aan dit thema is gedeeltelijk gekoppeld het taakveld 0.2 Burgerzaken.
En dit thema maakt onderdeel uit van taakveld 0.4 Overhead onder programma 2.7 Overhead.
