Vennootschap en coöperatie
- Verbonden partij
Afvalsturing Friesland NV (OMRIN)
Vestigingsplaats
Leeuwarden
Doelstelling
Omrin is een door overheden gehouden afvalverwerker die als doel heeft om zoveel mogelijk van ons huishoudelijk afval om te zetten naar hernieuwbare grondstoffen en om de restfractie te benutten voor warmte, energie en groen gas.
Deelnemers
De NV kent zowel 3001 aandelen A (Friese Gemeenten) als 1.350 aandelen B (niet Friese gemeenten. De niet Friese deelnemers betreffen de gemeenten Putten, Ermelo, Oldenbroek, Elburg, Nunspeet, Harderwijk, Eemsdelta, Westerwolde, Groningen, Het Hogeland, Westerkwartier en de NV Irado en vanaf 2022 de gemeente Aalsmeer. Daarnaast kent Omrin inmiddels ook aandelen C waarvan de eerste in december 2024 zijn uitgegeven aan de gemeente Pekela.
Relatie met
Programma 4 Openbare Ruimte (Afvalinzameling)
Bestuurlijk belang
De algemene vergadering van aandeelhouders
Financieel belang
De gemeente Aalsmeer houdt 45 aandelen tegen een waardering van € 212.000, daarnaast heeft Omrin het laagste tarief voor huishoudelijk afval in de markt ten opzichte van andere door overheden gehouden afvalverwerkers.
Risico's
De belangrijkste risico’s zijn de sterk muterende energieprijzen die van grote invloed kunnen zijn op het resultaat. Daarnaast is het van belang dat Omrin voldoende aanbod van afval houdt om de REC efficiënt te kunnen laten draaien.
Omrin is een kapitaal intensieve onderneming en ook de steeds strenger worden duurzaamheidseisen vereisen ook nieuwe investering. Om dit te kunnen financieren dient ook het aandelenkapitaal van Omrin uitgebreid te worden om nieuwe gemeenten aan te trekken. Zou dit niet lukken dan kan dit gevolgen hebben voor de positie van Omrin op de markt. Risico voor de gemeente Aalsmeer is dat de tarieven naar de toekomst gaan stijgen omdat de tariefbeperking die nu nog van toepassing is naar de toekomst mogelijk niet houdbaar is.Daarnaast heeft de regering aangegeven dat het opleggen van een plastictax aan bedrijven voor het gebruik van virgin plastics niet mogelijk is. Bij de voorjaarsnota heeft de rijksoverheid aangegeven dat de inkomsten die de rijksoverheid hiervoor begroot had nu via de afvalbelasting en de CO2 heffing op afvalverbrandingsinstallaties en daarmee op de gemeenten en de inwoners wil gaan verhalen. Dit zal naar 2030 een aanzienlijke stijging inhouden van afvalstoffenheffing.
Financiële informatie
Resultaat
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
x € 1.000
2024
01-01-2024
31-12-2024
01-01-2024
31-12-2024
7.130
78.528
83.562
106.366
131.694
- Verbonden partij
Stedin Groep (Netwerkbedrijf)
Vestigingsplaats
Rotterdam
Doelstelling
Door de wettelijk voorgeschreven splitsing van Eneco per 31 januari 2017 zijn twee bedrijven ontstaan: Stedin (netwerkbedrijf) en Eneco groep (energiebedrijf). Tot de splitsing bestond de wettelijke verplichting dat de aandelen in Eneco in handen waren van lokale overheden. In tegenstelling tot het energiebedrijf blijft dit voor Stedin gehandhaafd. Als netbeheerder van gas- en elektriciteitsnetten zorgt Stedin voor een vitale infrastructuur. Stedin investeert in de energietransitie en houdt de kwaliteit van de netten op de langere termijn in stand. Stedin werkt aan het optimaal benutten van het netwerk en faciliteert daarmee economische groei.
Binnen de gemeente Aalsmeer is Stedin alleen de netwerkbeheerder voor het onderdeel Gas. Het onderdeel elektriciteit wordt geleverd door Liander.
De aandelen van Stedin zijn in handen van 74 gemeenten, waarvan er 44 een aandeel hebben van minder dan 2%. Daarnaast is in 2023 ook de Staat toegetreden als aandeelhouder. Het totaal aantal geplaatste en volgestorte aandelen door de deelnemende gemeenten bedraagt 4.970.978. Aalsmeer bezit 5.730 aandelen (0,12%), waarvan de nominale waarde € 573.000 bedraagt (€ 100 nominaal per aandeel). De gemeente Rotterdam heeft daarentegen een aandelenkapitaal van 31,69% en bezit samen met de gemeenten Den Haag en Dordrecht 57,29% van de aandelen.
Het dividend dat jaarlijks wordt uitgekeerd wordt gebruikt als algemeen dekkingsmiddel.
Deelnemers
De aandelen van Stedin Holding N.V. zijn in handen van 74 gemeenten, drie provincies (Zuid-Holland, Utrecht en Zeeland) en de Staat.
Relatie met
Algemene dekkingsmiddelen.
Bestuurlijk belang
Algemene vergadering van aandeelhouders.
Financieel belang
Het uitgekeerde (netto) dividend in 2025 (over 2024) bedraagt € 299.370 (2024: € 264.804).
Risico's
Stedin hanteert het volgende risicoprofiel:
Strategisch - Neutraal : Stedin Groep is bereid gematigde risico’s te nemen voor het realiseren van haar missie, visie en strategische doelstellingen.
Operationeel - Mijdend: Stedin Groep heeft bij risico’s rond de leveringszekerheid een mijdende risicobereidheid. Hierbij zoekt Stedin Groep de balans tussen leveringszekerheid en de (maatschappelijke) betaalbaarheid.
Financieel - Mijdend: Stedin Groep is een kapitaalintensieve onderneming. Om onze betrouwbare dienstverlening aan klanten betaalbaar te houden, streven we naar een A-categorie rating van Standard & Poor’s. Wij accepteren geen risico’s die deze rating bedreigen. Om deze rating te behouden, is onder andere de betrouwbaarheid van onze financiële verslaggeving randvoorwaardelijk.
Compliance - Avers: Wij vervullen een gereguleerde taak in de energiewereld. Daarom streven we ernaar om te voldoen aan alle van toepassing zijnde wet- en regelgeving.
Veiligheid - Avers: De elektriciteit- en gasinfrastructuur is potentieel (levens)gevaarlijk. Waar het om de veiligheid van onze medewerkers en onze omgeving gaat, hebben we de laagst mogelijke risicobereidheid.De belangrijkste strategische risico's die Stedin identificeert zijn:
- Onvoldoende regelbaar vermogen beschikbaar t.b.v. capaciteitsmanagement
- Onvoldoende snel uitbreiden van netcapaciteit
- Energietransititie wordt maatschappelijk gezien onbetaalbaar
- Verkrijgen en bestemmen grondposities
- Toename van capaciteits- en spanningsknelppunten in laagspanningsnetwerken
- Onvoldoende voorbereid op een vervangingsgolf van verouderde en extra belaste assets
- Niet kunnen beschikken over voldoende mensen met de juiste competenties
- IT-domein draagt onvoldoende bij aan de realisatie van Stedin strategie.
- Beschikbaarheid en kwaliteit van dat onvoldoende op orde
- Gasinvesteringen worden onderschat
- Niet voldoen aan wettelijke zorgplicht op informatiebeveiliging
- Materiaalbeschikbaarheid
- Sturing op cultuurwaarden en gedrag is onvoldoende effectief
- Dienstverlening op kerntaken onvoldoende op orde
- Netverliezen wijken fors af van begroting
- Impact van ongevallen gerelateerd aan Stedin Groep
Hiermee zien we dat het risicolandschap voor Stedin sterk is gewijzigd. Met name de top vijf van risico's zit in het rode gebied van de heatmap met een grote tot zeer grote kans en een grote tot zeer grote impact. Primair voor de gemeente Aalsmeer is het grootste risico het financiële risico dat het dividend lager uitvalt dan verwacht. Echter de genoemde maatschappelijke risico's zijn zorgwekkend en niet van dien aard dat dit eenvoudig zijn op te lossen. Deze vallen te kwalificeren als "wicked problems".
Financiële informatie
Resultaat
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
x € 1.000.000
2024
01-01-2024
31-12-2024
01-01-2024
31-12-2024
180
3.221
3.370
5.063
5.704
- Verbonden partij
BNG Bank
Vestigingsplaats
Den Haag
Doelstelling
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.
De aandeelhouders hebben zeggenschap in BNG Bank via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten (een stem per aandeel van € 2,50).
Deelnemers
De BNG, opgericht in 1914, is een structuurvennootschap. De aandelen zijn voor de helft in handen van de Staat; de andere helft is geplaatst bij decentrale overheden (gemeenten, provincies en hoogheemraadschap).
Relatie met
Algemene dekkingsmiddelen.
Bestuurlijk belang
Algemene vergadering van aandeelhouders.
Aalsmeer bezit 25.587 aandelen BNG.Financieel belang
Het uitgekeerde netto dividend in 2025 (over 2024) bedraagt € 64.901.
Risico's
Niet van toepassing.
Financiële informatie
Resultaat
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
x € 1.000.000
2024
01-01-2024
31-12-2024
01-01-2024
31-12-2024
294
4.721
4.777
110.819
123.614
- Verbonden partij
De Meerlanden Holding N.V.
Vestigingsplaats
Rijsenhout
Doelstelling
De Meerlanden wil voortrekker zijn in de circulaire transitie in de regio. Voor de gemeente Aalsmeer betekent dit dat De Meerlanden wordt ingezet om ons huisvuil in te zamelen. Dit doet Meerlanden onder meer via het programma Van Afvalstoffen Naar Grondstoffen (VANG). Daarnaast voert de Meerlanden voor ons het buitenonderhoud en de gladheidbestrijding uit.
Deelnemers
Naast de gemeente Aalsmeer (8,42%), zijn ook de gemeenten Bloemendaal (6,22%), Diemen (10,07%), Haarlemmermeer (42,23%), Heemstede (7,7%), Hillegom (6,27%), Lisse (6,5%) en Noordwijk (12,59%) aandeelhouder in de Meerlanden NV. Het aantal aandelen wordt bepaald op basis van het aantal aansluitingen. Dit wordt dus jaarlijks herijkt.
In 2024 is Waterwolf die het onderhoud van de buitenruimte doet voor Haarlemeermeer, onderdeel geworden van Meerlanden NV.Relatie met
Programma 4 Openbare ruimte
Bestuurlijk belang
De Meerlanden Holding NV is een belangrijke partner van de gemeente Aalsmeer op het gebied van het ophalen van afval, reiniging van de openbare ruimte, onderhoud van de openbare ruimte en gladheidsbestrijding.
De gemeente Aalsmeer oefent haar belang als aandeelhouder uit via de AvA.Financieel belang
Het financieel belang van de gemeente Aalsmeer bestaat uit een aantal onderdelen
Het geïnvesteerd kapitaal bedraagt € 997.000.
De omvang van de DVO’s bedraagt € 8,9 miljoen.Risico's
Algemeen
In de jaarrekening van Meerlanden N.V. staat een uitgebreide uiteenzetting van de risico's die Meerlanden loopt. In deze paragraaf bedrijfsvoering beperken wij ons tot de belangrijkste risico's. Meerlanden Holding N.V. heeft een risicomanagementsysteem ingericht op basis van de principes en uitgangspunten zoals vastgelegd in ISO 31000 en COSO. De risico attitude van Meerlanden Holding N.V. is in de basis risicomijdend. Meerlanden Holding N.V. maakt in de normale bedrijfsuitoefening gebruik van financiële instrumenten die de groep blootstellen aan markt- en/of kredietrisico’s. Het betreft financiële instrumenten die in de balans zijn opgenomen. De groep houdt geen afgeleide financiële instrumenten aan voor handelsdoeleinden.Politiek risico
Meerlanden verleent haar diensten voor een belangrijk deel aan haar aandeelhoudende gemeenten. Inzichten en voorkeuren kunnen voortdurend wijzigen. Het vertrek van gemeenten als klant kan de continuïteit van Meerlanden in gevaar brengen. Voor Meerlanden staat het belang voor onze klant voorop en wij zetten in op een hoge klanttevredenheid, zodat we ook op lange termijn een goede relatie houden. Meerlanden is een belangrijke speler op het gebied van afvalinzameling (en verwerking). Met name de verwerking en de scheiding van afvalstromen wordt steeds complexer waardoor de kans op storingen toeneemt en daarmee de kosten.Inflatie/prijsrisico
Meerlanden NV is een kapitaalsintensief bedrijf en staat voor de uitdaging om steeds duurzamer te gaan opereren. Deze duurzaamheidseisen kunnen een prijsverhogend effect hebben waarvan de gevolgen niet altijd op de gemeenten zijn af te wentelen.Financiële informatie
Resultaat
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
x € 1.000
2024
01-01-2024
31-12-2024
01-01-2024
31-12-2024
1.843
33.017
35.663
40.697
49.549
- Verbonden partij
Exploitatie Sportaccommodaties Aalsmeer BV (ESA BV)
Vestigingsplaats
Aalsmeer
Doelstelling
Het stichten, beheren, onderhouden, schoonmaken, beveiligen en/of exploiteren van onroerende zaken gelegen in de gemeente Aalsmeer, waaronder sport en welzijnsaccommodaties, horecagelegenheden en cultureel erfgoed. Inclusief de tot dit erfgoed behorende zaken.
• Het verlenen van diensten aan scholen.
• Het ter beschikking stellen van attributen die noodzakelijk zijn voor sportbeoefening.
• Het stimuleren van sport, beweging en gezondheid.
• Het oprichten en verwerven van, het deelnemen in, het samenwerken met, het besturen van andere ondernemingen met welke rechtsvorm dan ook
• Het verrichten van alle verdere handelingen, die met het vorenstaande in de ruimste zin verband houden of daartoe bevorderlijk kunnen zijnDeelnemers
De gemeente Aalsmeer is enige deelnemer en enig aandeelhouder van ESA BV
Relatie met
Programma 2 Onderwijs en ontplooiing.
Bestuurlijk belang
De gemeente is 100% aandeelhouder. Het volgestort kapitaal bedraagt € 45.000.
De belangen van de gemeente als aandeelhouder worden behartigd door een bezoldigde raad van commissarissen die toezicht houden op de directie. Deze RvC heeft een reguliere vergadercyclus van 5 keer per jaar. De RvC bestaat uit de volgende personen:
1. Mw. E. Stienstra (Voorzitter)
2. Mw. S. Munsterman (Lid)
3. Mw. P.M. Langezaal (Lid)
4. Dhr. R. Kok (Lid)
5. Dhr. N. Hagedoorn (Lid)De maximaal toegestane omvang van de RvC is 5 personen. Op dit moment is er in elk geval één vacature voor een commissaris met een financieel profiel al dan niet in combinatie met kennis van (sport)vastgoed.
Financieel belang
De ESA is een belangrijke subsidierelatie van de gemeente Aalsmeer en ontvangt over 2025 € 2,016 mln. aan subsidie. Deze subsidie bestaat voor ruim € 436.000 aan een bijdrage in verband met het uitvoeren van groot onderhouder aan de binnensportaccommodaties. Daarnaast ontvangt ESA nog € 68.000 aan subsidie voor De Oude Veiling. Voor een aanzielijk deel is dient de subsidie voor het verschil te dekken van het tussen de markthuur die ESA aan de gemeente betaalt en de huur die zij bij de sportverenigingen in rekening kan brengen.
Risico's
ESA BV is nog in belangrijke mate voor haar continuïteit afhankelijk van de gemeente Aalsmeer om de financiering te blijven continueren. De accountant ziet daardoor een onzekerheid van materieel belang op grond waarvan gerede twijfel zou kunnen bestaan over de continuïteit van de onderneming.
Financiële informatie
Resultaat
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
x € 1.000
2024
01-01-2024
31-12-2024
01-01-2024
31-12-2024
169
1.062
907
1.286
990
- Verbonden partij
Green Park Aalsmeer gebiedsontwikkeling B.V.
Vestigingsplaats
Aalsmeer
Doelstelling
Met Green Park Aalsmeer Gebiedsontwikkeling BV is een samenwerkingsovereenkomst gesloten voor de ontwikkeling van het bedrijventerrein Green Park Aalsmeer langs de verlengde N201.
Deelnemers
Aalsmeer is voor 50 % aandeelhouder van Green Park Aalsmeer Gebiedsontwikkeling BV. De andere aandeelhouder voor 50% is de gemeente Uithoorn
Relatie met
Programma 5 Ruimtelijke ontwikkelingen.
Bestuurlijk belang
In Green Park Aalsmeer Gebiedsontwikkeling BV is de grondexploitatie Green Park ondergebracht. Het belang van de gemeente is dat dit gebied tot ontwikkeling wordt gebracht met als doel de bijdrage aan het verleggen van de N201 terug te verdienen.
De BV is nagenoeg volledig gefinancierd met vreemd vermogen. Om dit mogelijk te maken hebben de deelnemende gemeenten jegens de Nederlandse Waterschapsbank een garantstelling van € 30 miljoen afgegeven ten behoeve van de financiering. Eind 2024 heeft een grote aflossing in de richting van de NWB plaatsgevonden waardoor het risico aanzienlijk is gereduceerd.Financieel belang
50% van een eventueel saldo op de grondexploitatie na het gereed komen van de ontwikkeling van het exploitatiegebied. Dit fluctueert jaarlijks. Deze grondexploitatie loopt door tot eind 2026. Dat betekent dat richting eind 2026 de BV moet worden geliquideerd of dat Aalsmeer de aandelen van de gemeente Uithoorn overneemt.
Risico's
Kostenstijgingen
Op pagina 193 van de Jaarstukken 2024 is ingegaan op de verliesvoorziening die we voor Greenpark Aalsmeer gebiedsontwikkeling B.V. (GPAG B.V.) hebben moeten treffen. De risico’s die we verder bij GPAG B.V. als aandeelhouder signaleren zijn onderdeel van onze gemeentelijke paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing. De belangrijkste risico’s die GPAG BV zelf benoemt zijn de hoge inflatie als gevolg van de geopolitieke ontwikkelingen, vertraging van gronduitgiftes door vertraging in planvorming, tegenvallende uitkomsten uit bodemonderzoek en daardoor hoge saneringskosten en de langere doorlooptijd van de grondexploitatie en daardoor hogere plankosten.Het risico van vertraging door gronduitgiftes is als gevolg van de deal die gesloten is met Necron aanzienlijk terug gebracht. Door afspraken te maken over vaste termijn van afnemen en betaling van de grond is dit risico beperkt. Wel vereist dit van Green Park Aalsmeer Gebiedsontwikkeling BV dat zij goed zicht houden op de uitvoering van het bouw en woonrijp maken.
Risico van vertraging door gewijzigde marktomstandigheden
Op het moment dat marktomstandigheden plotseling ingrijpend wijzigen is het risico aanwezig dat reserveringsovereenkomsten niet worden geconverteerd. Ook ik het risico aanwezig dat de grond wel wordt afgenomen maar geen bouwvergunning wordt aangevraagd waardoor grote percelen grond voor langere termijn braak komen te liggen.Risico van renteontwikkelingen op korte tot middellange termijn
Een aanhoudend hoger niveau van rente zorgt voor hogere financieringskosten van de grondexploitatie en heeft daarmee een negatief effect op het resultaat van de grondexploitatie.Risico verbonden aan waardering overblijvende grondtransacties en erfpachtbedrijf bij liquidatie dan wel overname van aandelen eind 2026.
Financiële informatie
Resultaat
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
x € 1.000
2024
01-01-2024
31-12-2024
01-01-2024
31-12-2024
-2.507
-1.531
-4.056
80.883
73.497
Gemeenschappelijke regeling
- Verbonden partij
Vervoerregio Amsterdam
Vestigingsplaats
Amsterdam
Doelstelling
Het behartigen van belangen die verband houden met een evenwichtige en harmonische ontwikkeling van de regio Amsterdam.
Die belangen betreffen verkeer en vervoer, in nauwe samenhang met de ontwikkeling van wonen en werken.
Deelnemers
De raden, colleges en burgemeesters van de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Amsterdam, Beemster, Diemen, Edam-Volendam, Haarlemmermeer, Landsmeer, Oostzaan, Ouder-Amstel, Purmerend, Uithoorn, Waterland, Wormerland en Zaanstad.
Relatie met
Programma 4 Openbare ruimte
Bestuurlijk belang
Er is een algemeen en een dagelijks bestuur.
Vanuit Aalsmeer zitten twee gemeenteraadsleden in de Regioraad.
Financieel belang
De Vervoersregio Amsterdam beschikt over rijksbudgetten (BDU) voor de uitvoering van verkeer- en vervoerprojecten en programma’s.
Het Rijk (Kabinet Schoof 1) heeft het voornemen om het budget voor OV met 110 miljoen te korten (geldt voor VRA en MRDH), maar hier wordt vanuit de regio protest tegen aangetekend.
Risico's
In haar paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing geeft de vervoerregio aan dat zij risico’s onderkent rond de thema’s OV governance, grote opgaven, financiën, bestuur en organisatie.
De benodigde weerstandscapaciteit die noodzakelijk is om het totaal aan risico’s af te dekken bedraagt € 90 miljoen. Het weerstandsvermogen van de Vervoerregio bestaat uit het saldo Brede Doeluitkering (BDU).De Vervoerregio heeft geen Algemene Reserve.
In haar paragraaf weerstandsvermogen geeft zij aan dat deze BDU voldoende groot is om de risico’s af te dekken
Financiële informatie
Resultaat
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
x € 1.000
2024
01-01-2024
31-12-2024
01-01-2024
31-12-2024
0
0
0
389.047
560.460
- Verbonden partij
Gemeenschappelijke regeling Amstelland-Meerlanden Overleg
Vestigingsplaats
Hoofddorp
Doelstelling
Behartiging van de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten daar waar eenheid van beleid met het oog op een evenwichtige ontwikkeling in het gebied wenselijk is. Het Amstelland en Meerlanden overleg voert bestuurlijk overleg, stemt het beleid af over grensoverschrijdende vraagstukken en streeft naar gemeenschappelijke standpunten en het naar buiten brengen daarvan. Tenslotte is het stimuleren van contacten met andere gemeenten en regioverbanden ook relevant voor het overleg.
Deelnemers
De raden, colleges en burgemeesters van de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Haarlemmermeer, Ouder-Amstel, De Ronde Venen en Uithoorn.
Relatie met
Programma 6 Bestuur, bevolking en veiligheid.
Bestuurlijk belang
Het Plenair college (het AB van de GR AM), de Regiegroep AM (het DB van de GR AM) en het secretarissenoverleg AM zijn onderdeel van de gemeenschappelijke regeling Amstelland-Meerlanden. Daarnaast zijn er drie portefeuillehouders-overleggen op deelregionaal niveau, namelijk voor Economie, Wonen en Verkeer en Vervoer. De wethouders uit AM bereiden in deze overleggen de ‘AM inbreng’ in betreffende bestuurlijke platform-overleggen op MRA niveau voor en maken bestuurlijke afspraken op AM niveau.
Financieel belang
De kosten worden gedragen door de deelnemende gemeenten naar rato van het aantal inwoners en € 1,53 per inwoner. De bijdrage in 2025 is € 50.696.
Risico's
Niet van toepassing.
Financiële informatie
Resultaat
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
x € 1.000
2024
01-01-2024
31-12-2024
01-01-2024
31-12-2024
8
193
0
0
0
- Verbonden partij
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland
Vestigingsplaats
Amsterdam
Doelstelling
De Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland is opgericht per 1 januari 2008. Een geactualiseerde versie van de Gemeenschappelijke regeling is in 2024 in werking getreden.
De kerntaak van de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland is om iedereen die in de regio woont, werkt of verblijft, tegen risico's en rampen te beschermen. Het bestuur van de Veiligheidsregio maakt hiervoor beleid en plannen. In de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland werken de gemeenten samen met politie, brandweer, openbaar ministerie, geneeskundige hulpdiensten en ook met andere partners. Dat betekent voorkomen, bestrijden en herstellen van noodsituaties, als gevolg van een ramp of crisis in de regio en daarbuiten. Tot de taken van de Veiligheidsregio behoren onder meer:
- de brandweerzorg;
- voorzien in een gemeenschappelijke meldkamervoorziening;
- opstellen van een risicoprofiel;
- planvorming;
- opleiden, trainen en oefenen;
- organiseren van de crisisbeheersing en het bestuurlijk adviseren tijdens crises en rampen;
- coördinatie van het beheer van gemeentelijke processen.Deelnemers
De raden en de colleges van de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Amsterdam, Diemen, Ouder-Amstel en Uithoorn.
Relatie met
Programma 6 Bestuur, bevolking en veiligheid.
Bestuurlijk belang
Het bestuur wordt gevormd door de burgemeesters van de deelnemende gemeenten. Naast een algemeen bestuur fungeert een dagelijks bestuur.
Financieel belang
De bijdrage voor 2026 is afgerond € 1.653.000.
Risico's
In de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing geeft VrAA aan dat de ratio ultimo 2024 is afgenomen naar 1,01. VrAA geeft aan dit wordt veroorzaakt een daling van de algemene reserve en een stijging van het risicoprofiel. Laatste is het gevolg van de dreigende korting op de BDUR-gelden. De ratio voldoet nog aan de norm van VrAA.
Financiële informatie
Resultaat
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
x € 1.000
2024
01-01-2024
31-12-2024
01-01-2024
31-12-2024
-1.457
21.905
20.706
66.218
79.202
- Verbonden partij
Gemeenschappelijke regeling Openbare Gezondheidszorg Amstelland
Vestigingsplaats
Amstelveen
Doelstelling
De Gemeenschappelijke Regeling Openbare Gezondheidszorg (OGZ) Amstelland draagt zorg voor de uitvoering van de Wet publieke gezondheid (Wpg) voor de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Ouder-Amstel en Uithoorn. In de GR is opgenomen dat de GGD Amsterdam-Amstelland de taken uitvoert. Deze taken zijn zowel gericht op bescherming van de volksgezondheid tegen risicofactoren, als op het actief bevorderen van de (preventieve) volksgezond. Taken zijn o.a. uitvoering van de jeugdgezondheidszorg, infectieziektebestrijding, hygiëneadvisering aan instellingen, monitoring van de gezondheidssituatie in de stad, medische milieukunde, forensische geneeskunde, inspectie kinderopvang, vangnet en advies bij GGZ problematiek, en preventieve cursussen en trainingen.
Deelnemers
De colleges van de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Ouder-Amstel en Uithoorn.
Relatie met
Programma 1. Sociaal domein.
Bestuurlijk belang
Het bestuur bestaat uit de portefeuillehouders volksgezondheid van de deelnemende colleges.
Financieel belang
De door elke gemeente verschuldigde bijdrage wordt vastgesteld naar rato van het aantal inwoners van de deelnemende gemeenten. De bijdrage van Aalsmeer voor 2026 bedraagt € 1.559.200.
Risico's
In de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing van de begroting 2025 heeft de OGZ Amstelland haar risico’s benoemd.
Deze hebben betrekking op de gevolgen indien de gemeente Amsterdam zou besluiten de overeenkomst te staken op reeds gedane investeringen en huurcontracten en de gevolgen van de krapte op de arbeidsmarkt voor de invulling van vacatures.
Het benodigde weerstandsvermogen wordt vooralsnog als voldoende beschouwd om de gevolgen van deze risico’s te kunnen opvangen.Financiële informatie
Resultaat
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
x € 1.000
2024
01-01-2024
31-12-2024
01-01-2024
31-12-2024
260
1.093
1.333
121
0
- Verbonden partij
GGD Amsterdam-Amstelland
Vestigingsplaats
Amsterdam
Doelstelling
Het zorg dragen voor een advies en meldpunt Huiselijk Geweld en Kindermishandeling (Veilig Thuis), met als doel: geweld en de duur, de ernst en de kans op herhaling van huiselijk geweld en kindermishandeling in afzonderlijke gezinnen/families doen afnemen; zorgdragen voor het Centrum Seksueel Geweld (CSG) met als doel goede hulpverlening aan slachtoffers van seksueel geweld in de regio.
Ook het zorgdragen voor het Centrum Seksueel Geweld (CSG) met als doel goede hulpverlening aan slachtoffers van seksueel geweld in de regio door het verzamelen en verspreiden van informatie, het organiseren van deskundigheidsbevordering en het geven van advies op het gebied van seksueel geweld.Deelnemers
De colleges en gemeenteraden van de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Amsterdam, Diemen, Ouder-Amstel en Uithoorn.
Relatie met
Programma 1. Sociaal domein.
Bestuurlijk belang
Het bestuur bestaat uit de portefeuillehouders zorg of jeugd van de deelnemende colleges.
Financieel belang
Het gros van de taken van de GR GGD wordt gedekt door rijksmiddelen: de DUVO (Doel-uitkering Vrouwenopvang) middelen (circa € 22,2 miljoen in 2026). Conform artikel 30 van de GR worden alle niet gedekte kosten gezamenlijk gedragen door deze te verdelen op basis van inwonersaantal per gemeente (circa € 9,6 miljoen in 2026). De DUVO middelen vanuit het rijk worden niet geïndexeerd. In plaats daarvan worden gemeenten gecompenseerd voor indexatie in het gemeentefonds. De bijdrage van de gemeente Aalsmeer voor 2026 bedraagt € 282.882.
Risico's
Niet van toepassing.
Financiële informatie
Resultaat
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
x € 1.000
2024
01-01-2024
31-12-2024
01-01-2024
31-12-2024
-3.348
10.223
6.875
0
0
- Verbonden partij
Gemeenschappelijke regeling Amstelland en Meerlanden Werkorganisatie
Vestigingsplaats
Hoofddorp (statutair en fysiek) en Amstelveen (fysiek)
Doelstelling
AM match is een uitvoeringsorganisatie van het college. Het gemeentelijke beleidskader is leidend. Ook de financiële doelstellingen van de gemeenten behoren tot dit kader. Met de komst van de Participatiewet is de gemeentelijke verantwoordelijkheid voor inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt verder toegenomen. Door AM match wordt gewerkt aan de uitvoering van:
- de sociale werkvoorziening ingevolge de Wsw;
- de arbeidsinschakeling ingevolge de Participatiewet,
elk voor zover de colleges conform artikel 5 van de Gemeenschappelijke regeling Amstelland en Meerlanden Werkorganisatie, bevoegdheden hebben overgedragen of taken hebben opgedragen aan het bestuur van AM match. Het bestuur van de Werkorganisatie draagt daarbij zorg voor een zo efficiënt en effectief mogelijke uitvoering.Deelnemers
Aan deze gemeenschappelijke regeling wordt deelgenomen door de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Haarlemmermeer, Ouder-Amstel en Uithoorn.
Relatie met
Programma 1 Sociaal domein.
Bestuurlijk belang
Eén lid van het college van burgemeester en wethouders maakt deel uit van het bestuur. De dagelijkse werkzaamheden vinden plaats onder de verantwoordelijkheid van de directeur van AM Match.
Financieel belang
Voor de arbeidsinschakeling op grond van de Participatiewet wordt door elke gemeente betaald op basis van het aantal aangemelde kandidaten. Dit zijn kandidaten met een verminderde verdiencapaciteit die door AM match worden getraind en waarvan een deel wordt begeleid naar zo regulier mogelijk werk. Voor deze dienstverlening en de begeleiding van werknemers die zo regulier mogelijk aan het werk zijn is in de begroting 2026 een bedrag opgenomen van € 260.000, 2027: € 241.000, 2028: € 249.000 en 2029: € 257.000.
Daarnaast is voor de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening in de begroting 2026 een bedrag opgenomen van € 821.000, 2027: € 821.000, 2028: € 796.000, 2029: € 767.000.Risico's
Het resultaat van AM Match is sterk afhankelijk van de Rijksbijdrage voor de uitvoering van de Wsw. Kandidaten die tot de komst van de Participatiewet konden instromen in de Wsw hebben vanaf 2015 de mogelijkheid in te stromen in het Nieuw Beschut Werk. In de begroting van AM match wordt het aantal te realiseren beschutte werkplekken al lager ingeschat dan de taakstelling van het Rijk aangezien de werkelijke aantallen de afgelopen jaren onder de taakstelling lagen. Het niet realiseren van beschutte werkplekken die wel in de begroting zijn opgenomen betekent een risico van € 6.788 per niet gerealiseerde plek vanwege niet gedekte overheadkosten.
Eind 2024 is het benodigd weerstandsvermogen geïnventariseerd en besloten is om dit voor 2024 en 2025 op € 2.466.000 te handhaven.Financiële informatie
Resultaat
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
x € 1.000
2024
01-01-2024
31-12-2024
01-01-2024
31-12-2024
851
3.865
3.709
1.827
1.868
- Verbonden partij
Gemeenschappelijke Regeling samenwerking belastingen Amstelland-Meerlanden
Vestigingsplaats
Amstelveen
Doelstelling
Meerwaarde realiseren, zowel financieel als kwalitatief, door samen te werken op het gebied van de wet WOZ, heffingen en invordering van gemeentelijke belastingen
Deelnemers
De gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Ouder-Amstel, Uithoorn en de Ronde Venen.
Relatie met
Algemene dekkingsmiddelen
Bestuurlijk belang
De gemeente Amstelveen is de centrumgemeente (Wgr artikel 8, lid 3). De colleges van burgemeester en wethouders van de deelnemende gemeenten kunnen besluiten over toetreding tot, wijziging, uittreding en opheffing van de GR.
Financieel belang
De begrote bijdrage voor 2026 is € 0,885 miljoen.
Risico's
Niet van toepassing.
Financiële informatie
Resultaat
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
x € 1.000
2024
01-01-2024
31-12-2024
01-01-2024
31-12-2024
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
- Verbonden partij
Centrumregeling ambtelijke samenwerking Aalsmeer en Amstelveen
Vestigingsplaats
Amstelveen
Doelstelling
Het bundelen van de uitvoeringskracht in één ambtelijke organisatie, geplaatst bij de gemeente Amstelveen. Met als doel het verminderen van de kwetsbaarheid, het verhogen van de kwaliteit tegen zo laag mogelijke kosten.
Deelnemers
De gemeenten Aalsmeer en Amstelveen.
Relatie met
Alle programma’s.
Bestuurlijk belang
Beide colleges van burgemeester en wethouders vormen het bestuurlijk overleg; zij kunnen zich in het bestuurlijk overleg laten vertegenwoordigen door een of meerdere leden.
Financieel belang
De bijdrage voor 2026 is opgenomen in de paragraaf bedrijfsvoering en bedraagt:
· Dienstverleningsbijdrage € 22 miljoen
· Limitatieve lijst € 3,1 miljoenDe AA organisatie kent nog de systematiek van bedrijfsvoeringsfondsen die als doel hebben de kosten van bedrijfsvoering gelijkmatig te houden en incidentele overschotten dan wel tekorten te egaliseren. Het bedrijfsvoeringsfonds bedraagt per ultimo 2024 € 16,2 miljoen (2023: € 11,0 miljoen). Dit fonds staat ter beschikking aan de directie van de AA organisatie. Daarnaast kent de AA organisatie de Egalisatiereserve samenwerking AA. Deze heeft tot doel om beperkte intensiveringen binnen de AA organisatie op te vangen zonder dat dit gelijk van invloed is op de bijdrage van de deelnemende gemeenten. De egalisatiereserve bedraagt per ultimo 2024 € 1,4 miljoen (2023:€ 1,3 miljoen) Deze bestemmingsreserve staat ter beschikking van de gemeentesecretaris van Aalsmeer en Amstelveen gezamenlijk.
Risico's
De AA organisatie gaat voor een aantal zaken op basis van uren x tarief verrekenen. Dit geldt zowel voor Amstelveen maar ook voor Aalsmeer. Denk aan SO maar ook het onderdeel Vastgoed en het onderdeel Plannen en Projecten. Eind 2024 is in samenwerking tussen de afdeling control en de vakafdelingen een procesbeschrijving opgesteld met betrekking tot het urenschrijven. Vanzelfsprekend heeft hier geen audit op plaatsgevonden dus weliswaar is de opzet nu beschreven maar bestaan en werking is nog niet aangetoond. Daarnaast dient er sprake te zijn van een analyse van de nacalculatie waarbij de geraamde urenbesteding wordt vergeleken met de werkelijke urenbesteding en deze voorzien wordt van een verklaring. Op dit moment is er nog onvoldoende zekerheid is of de geschreven uren ook daadwerkelijk juist en volledig zijn. Inherent is hierdoor het risico aanwezig dat uren verschuiven tussen verschillende projecten of tussen de gemeente Aalsmeer en Amstelveen.
In het accountantsverslag 2024 is hierover een opmerking gemaakt door de accountant. In 2025 wordt hieraan door de AA-organisatie opvolging gegeven.Financiële informatie
Resultaat
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
x € 1.000
2024
01-01-2024
31-12-2024
01-01-2024
31-12-2024
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
- Verbonden partij
Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied
Vestigingsplaats
Zaandam
Doelstelling
De Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied voert taken uit in het kader van:
- Omgevingswet/Wet milieubeheer (advies op het verlenen van enkelvoudige Omgevingsvergunningen milieu en afhandelen van alle meldingen, houden van toezicht en adviseren op uitvoeren van handhaving die onder de Wet milieubeheer en daarmee samenhangende AMvB’s en besluiten.)
- Besluit bodemkwaliteit (behandelen van meldingen, het houden van toezicht en het uitvoeren van handhaving in het kader van het Besluit bodemkwaliteit).Deelnemers
De provincie Noord-Holland en de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Amsterdam, Diemen, Haarlemmermeer, Ouder-Amstel, Uithoorn en Zaanstad.
Relatie met
Programma 4 Openbare ruimte, programma 5 Ruimtelijke ontwikkeling en programma 6 Bestuur, bevolking en veiligheid.
Bestuurlijk belang
Een lid van het college van burgemeester en wethouders in het Algemeen bestuur.
Financieel belang
De bijdrage voor 2026 bedraagt € 870.000.
Risico's
Door de voorspelde mindere bijdrage aan de algemene middelen van de gemeente (in eerste instantie ) vanaf 2026, staat de hoogte van de bijdrage aan de Omgevingsdienst ook onderdruk. Aalsmeer heeft de Omgevingsdienst laten weten dat zij verwacht dat de Omgevingsdienst de structurele bijdrage vanaf 2026 met 5% naar beneden brengt ten opzichte van het budget 2025. In de meerjarenbegroting van 2026-2029 is de structurele bijdrage aangepast. Het risico is wel dat er overschrijdingen kunnen optreden omdat de taken van de Omgevingsdienst voor een groot gedeelte vraaggestuurd zijn en dus moeilijk in te schatten.
Financiële informatie
Resultaat
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
x € 1.000
2024
01-01-2024
31-12-2024
01-01-2024
31-12-2024
4.486
5.932
9.357
32.665
40.341
Stichting en vereniging
- Verbonden partij
Stichting Greenport Aalsmeer
Vestigingsplaats
Aalsmeer
Doelstelling
Greenport Aalsmeer is een community waarin ondernemers, overheden, onderzoek- en onderwijsinstellingen vertegenwoordigd zijn. Samen werken ze aan sierteeltvraagstukken die niemand van ons alleen kan oplossen, zoals schaarste op de arbeidsmarkt, het gebrek aan ruimte en de noodzakelijke versnelling van de circulaire economie.
Deelnemers
N.v.t.
Relatie met
Programma 3 Economie en duurzaamheid
Bestuurlijk belang
Een lid van het college van burgemeester en wethouders in het bestuur en een lid in de Stuurgroep.
Financieel belang
De bijdrage voor 2026 is nog niet bekend.
Risico's
N.v.t.
Financiële informatie
Resultaat
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
x € 1.000
2024
01-01-2024
31-12-2024
01-01-2024
31-12-2024
65
22
87
461
729