2.1.3 Jeugd
Dit scherm bestaat uit maximaal 4 blokken:
- doelstellingen;
- actuele beleidsontwikkelingen;
- actiepunten en
- taakvelden per thema.
Via het + teken worden de details zichtbaar. Als er geen details zijn wordt het blok niet getoond.
Doelstelling
- Ieder kind en iedere jongere kan veilig, gezond en kansrijk opgroeien.
- We bevorderen een goede samenwerking tussen gezinnen, scholen, verenigingen, professionals en andere betrokkenen en we zorgen voor een passend hulpaanbod dat aansluit op de behoefte van het kind.
Actuele beleidsontwikkelingen
Preventie Jeugd
Met de overheveling van specifieke uitkeringen (SPUK’s) naar het gemeentefonds per 1 januari 2026 voert het Rijk een structurele korting van 10% door. Voor de gemeente Aalsmeer betekent dit dat er minder geoormerkte middelen beschikbaar zijn voor jeugdpreventie. Hoewel dit gemeenten meer beleidsvrijheid geeft, leidt het uiteindelijk tot een lager budget. Per saldo ontvangen gemeenten minder middelen voor jeugdpreventie dan eerder via de SPUK-regelingen het geval was.
Tegelijkertijd wordt in 2026 vervolg gegeven aan de herijking van het jeugdpreventiebeleid, zoals vastgesteld in 2025, met als doel om gericht en doeltreffend preventie in te zetten. De inzet blijft gericht op een effectieve en samenhangende aanpak voor jeugdigen. Daarbij ligt de focus op het actualiseren van het aanbod, het versterken van samenwerking en informele ondersteuning, en het verbeteren van de toegankelijkheid en doorverwijzing.
Afwegingskader Jeugd en Onderwijs
De gemeenten en de samenwerkingsverbanden passend onderwijs in de regio Amstelland werken per 2026 aan de inrichting en borging van het Model Integrale Samenwerking rondom jeugdigen. Dit online en openbaar toegankelijke model biedt vanaf 2027 inzicht in de verdeling van (wettelijke) verantwoordelijkheden tussen de Jeugdwet en de Onderwijswetten.
Doel van het model is om helderheid te bieden over wie waarvoor verantwoordelijk is, en daarmee de samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp te versterken. De huidige wetgeving biedt hiervoor onvoldoende duidelijkheid. In regionaal verband worden daarom aanvullende afspraken gemaakt om verantwoordelijkheden beter af te bakenen en de samenwerking structureel te verbeteren.
Regionale inkoop (hoog)specialistische jeugdhulp
In 2023 is de landelijke Hervormingsagenda jeugd vastgesteld door het Rijk, gemeenten, zorgaanbieders, verwijzers en cliëntenraden. Hierin is onder meer vastgelegd dat (hoog)specialistische jeugdhulp in regionaal verband moet worden ingekocht zodra de Wet “verbetering beschikbaarheid jeugdzorg” in werking treedt, naar verwachting eind september 2025. Met de gemeenten in de regio Amsterdam-Amstelland zijn we in gesprek om hieraan vorm te geven. Er dient ook een Gemeenschappelijke Regeling (GR) Jeugdregio te worden opgericht waarin onder andere inkoop, contractmanagement en administratieve processen moeten worden ondergebracht. Verwacht wordt dat een nieuwe contractering vanaf 2028 of 2029 ingaat.
Veiligheids-/ jeugdbeschermingsketen
De jeugdbeschermingsketen staat al geruime tijd onder druk. De complexiteit van casuïstiek neemt toe, er is een structureel tekort aan gekwalificeerd personeel en het organiseren van passende hulpverlening vergt vaak veel tijd.
Op landelijk niveau wordt gewerkt aan het Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming, dat gericht is op een effectievere, mensgerichtere en meer rechtsbeschermende aanpak. Aalsmeer gaat samen met Amstelveen in 2025 aan de slag met de uitvoering van dit toekomstscenario en zet dit voort in 2026. In dit kader zetten beide gemeenten in op de doorontwikkeling van de lokale veiligheidsketen. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met partners zoals Veilig Thuis, de Raad voor de Kinderbescherming, Jeugdbescherming en diverse zorgaanbieders.
Grip op Jeugdhulp
Om de betaalbaarheid en beschikbaarheid van jeugdhulp te waarborgen, wordt het programma ‘Grip op Jeugdhulp’ dat in 2024 is gestart verder geïntensiveerd en voortgezet in 2026. In samenwerking met huisartsen wordt ingezet op het voorkomen van verwijzingen naar niet noodzakelijke of niet-passende jeugdhulp. De gemeentelijke verwijzers voeren meer regie op de instroom, duur en zwaarte van jeugdhulptrajecten. De bestaande aanpak richting jeugdhulpaanbieders wordt voortgezet, met nadruk op effectiviteit van de zorg. Daarnaast wordt de aanpak voor complexe casuïstiek geïntensiveerd, om te zorgen voor meer passende hulp voor jongeren met meervoudige problematiek en het bevorderen van de uitstroom.
Actiepunten
Wat gaan we doen? | type | planning |
|---|---|---|
Voorzetten pilot Ervaringsdeskundigheid jeugd, 2024-2026 | Uitvoering | |
Voorzetten regionale inkoop (hoog)specialistische jeugdhulp | Uitvoering | |
Implementatie toekomstscenario kind- en gezinsbescherming | Uitvoering | |
Programma ‘Grip op Jeugdhulp (PGoJ): Intensiveren samenwerking met huisartsen om instroom te beperken en te komen tot passende en noodzakelijke jeugdhulp | Uitvoering | |
PGoJ: Extra aandacht voor het beperken van de instroom in jeugdhulp door gemeente | Uitvoering | |
PGoJ: Extra aandacht voor de regie op lengte en zwaarte jeugdhulp door gemeente | Uitvoering | |
PGoJ: Voortzetten aanpak grip op jeugdhulp richting aanbieders | Uitvoering | |
PGoJ: Intensiveren aanpak voor complexe casuïstiek | Uitvoering |
Taakvelden per thema
Aan dit thema zijn gekoppeld de taakvelden:
6.751 Jeugdhulp ambulant lokaal
6.753 Jeugdhulp ambulant landelijk
6.761 Jeugdhulp met verblijf lokaal
6.791 PGB Wmo
6.792 PGB Jeugd
6.821 Jeugdbescherming
6.822 Jeugdreclassering
6.92 Coördinatie en beleid Jeugd
