2.1.2 Werk en inkomen
Dit scherm bestaat uit maximaal 4 blokken:
- doelstellingen;
- actuele beleidsontwikkelingen;
- actiepunten en
- taakvelden per thema.
Via het + teken worden de details zichtbaar. Als er geen details zijn wordt het blok niet getoond.
Doelstelling
- Mee doen aan de samenleving versterken door de arbeidsdeelname te vergroten: inwoners die (aangepast) kunnen werken zijn (binnen korte tijd weer) aan het werk;
- Inwoners met (voor hen onbeheersbare) schulden hebben voldoende perspectief er uit te komen;
- Bevorderen van de maatschappelijke participatie met minimaregelingen;
- Meedoen aan de samenleving bevorderen door verbeteren inburgering.
Actuele beleidsontwikkelingen
Politieke actualiteit
Vanwege de demissionaire status van het kabinet Schoof is het op dit moment nog niet duidelijk of de afronding van de wetgevingstrajecten zal wijzigen. In onderstaande teksten zijn we er vanuit gegaan dat de onderwerpen niet controversieel worden verklaard.
Armoede en schulden
Het Rijk heeft een Nationaal Programma Armoede en Schulden aangekondigd. Dit programma richt zich op het vereenvoudigen van het stelsel van inkomensondersteuning en het verbeteren van de toegang tot voorzieningen. Het Rijk stuurt aan op maatwerk, minder bureaucratie en betere ondersteuning van werkenden met geldzorgen. Ook wordt verwacht dat gemeenten actiever inzetten op preventie en het beter bereiken van inwoners die nu nog onvoldoende gebruik maken van bestaande voorzieningen. Het programma van het Rijk kan mogelijk gevolgen hebben voor onze lokale regelingen en dienstverlening.
Schuldhulpverlening
Het Rijk wil het aantal huishoudens met problematische schulden verminderen. Naar aanleiding van het Interdepartementaal Beleidsonderzoek (IBO) Problematische schulden wil het Rijk o.a. een integraal schuldenoverzicht voor burgers mogelijk maken en invorderingskosten minder snel laten oplopen. De kwaliteitseisen voor de schuldhulpverlening worden aangescherpt om de verschillen in bereik en aanbod tussen gemeenten te verkleinen. Gemeenten gaan de vroegsignalering met vaste lasten leveranciers doorontwikkelen. In het beleidsplan schuldhulpverlening 2025 – 2028 “Van stress naar kracht, integrale schuldhulpverlening in Aalsmeer” heeft de gemeenteraad vastgelegd hoe wij dit in Aalsmeer vormgeven.
Menselijke maat
De menselijke maat staat binnen het Sociaal Domein hoog op de agenda. Dat betekent dat er altijd gekeken wordt wat onze inwoners nog meer nodig hebben. Met het programma “optimalisatie Dienstverlening en Communicatie Sociaal Domein” wordt gewerkt met vijf pijlers van de menselijke maat: eenvoudige en laagdrempelige toegang, klantvriendelijke bejegening: vanuit respect en vertrouwen, vanuit de bedoeling: rechtvaardige dienstverlening, klantbehoefte centraal: betrokken en oplossingsgericht en vergroten van lerend vermogen. In 2026 wordt deze aanpak verder voortgezet. Daarbij streven we ernaar om domeinoverstijgend te werken, door te ontkokeren en te ontschotten, zodat inwoners één samenhangende en mensgerichte benadering ervaren.
Participatiewet in balans
Met het wetsvoorstel 'Participatiewet in balans' ambieert de Rijksoverheid een hervorming van de Participatiewet om de balans tussen rechten en plichten te herstellen. Naast een vereenvoudiging van regels en procedures rondom bijstandsuitkeringen wordt aan gemeenten meer ruimte geboden voor maatwerk. De nadruk ligt op: uitgaan van vertrouwen, snellere toeleiding naar werk of andere vormen van maatschappelijke participatie en maatwerk door professionals en gemeenten. De beoogde ingangsdatum van het wetsvoorstel is 1 januari 2026. In het kader van het werken aan 'de menselijke maat' zijn al veel ontwikkelingen geïmplementeerd binnen de ambtelijke organisatie. Beoordeeld wordt welke aanpassingen uit ‘Participatiewet in balans’ verder moeten worden verwerkt in de uitvoering van de Participatiewet.
Hervorming arbeidsmarktdienstverlening
Om de arbeidsmarktdienstverlening te verbeteren ambieert het Rijk een hervorming van de arbeidsmarktinfrastructuur. Eén van de concrete uitwerkingen is dat er regionaal één loket komt in de vorm van het Werkcentrum. De ambitie van de gemeenten Amstelveen, Aalsmeer, Uithoorn en De Ronde Venen is om het huidige Werkplein AA verder door te ontwikkelen naar een Werkcentrum Amstel-Venen. De dienstverlening aan de inwoners uit de vier genoemde gemeenten wordt vanuit dit werkcentrum georganiseerd. Het Werkcentrum Amstel-Venen wordt daarmee één van de fysieke locaties van het Werkcentrum Groot Amsterdam.
Van school naar duurzaam werk
De Wet 'Van school naar duurzaam werk' gaat naar verwachting in op 1 januari 2026. Het wetsvoorstel sluit naadloos aan op de lijn die reeds door ons is ingezet. Het beoogd effect van het wetsvoorstel is om jeugdwerkloosheid structureel aan te pakken door jongeren met de laagste kans op werk de ondersteuning te bieden die zij nodig hebben en niet uit beeld te laten verdwijnen, ook als ze niet direct werk vinden of hun baan verliezen. De wet verplicht om scholen, Doorstroompunten (voorheen RMC) en gemeenten (Werk & Inkomen) samen een regionaal programma op te stellen en uit te voeren. Begeleiding (terug) naar school en naar werk of een combinatie van beide vormt de kern van de aanpak.
Actiepunten
Wat gaan we doen? | type | planning |
|---|---|---|
Uitvoering geven aan het beleidsplan Schuldhulpverlening 2025-2028 “Van stress naar kracht: integrale schuldhulp in Aalsmeer” | Uitvoering | |
Uitvoering Participatiewet conform 'Participatiewet in balans' | Uitvoering | |
Uitvoering wet 'Van school naar duurzaam werk' | Uitvoering | |
Doorontwikkeling naar Werkcentrum Amstel-Venen | Uitvoering | |
Samen met de klant en ketenpartners zorgen we voor een succesvolle integratie in de Nederlandse samenleving. Alle inburgeraars krijgen een passend traject aangeboden | Uitvoering |
Taakvelden per thema
Aan dit thema zijn gekoppeld de taakvelden:
6.3 Inkomensregelingen
6.4 WSW en beschut werk; en
6.5 Arbeidsparticipatie.
