Net als voorgaande jaren zet de kernorganisatie zich specifiek in op het ondersteunen en versterken van besluitvormingsprocessen ten behoeve van het college door in verschillende fasen van het proces, in de totstandkoming van het strategische beleid en in de communicatie naar de samenleving van Aalsmeer een bijdrage te leveren. De wens van de raad en het college om meer ambtelijke ondersteuning nabij te hebben is hierbij leidend. Daarbij is van belang dat de medewerkers van de kernorganisatie passie hebben voor de publieke zaak en "Aalsmeer snappen".
De gemeente Aalsmeer beschikt over een budget beschikbaar van € 4,3 miljoen (excl. doorbelasting dienstverleningsbijdrage).
Incl. de griffie bestaat de toegestane formatie van de kernorganisatie uit 25,8 vte. Op het moment van opstellen van deze begroting is de bezetting 26,89 vte.
In juni 2025 zijn de nieuwe Cao-afspraken definitief geworden. Deze gelden voor de periode 1 april 2025 tot en met 31 maart 2027. Naast de afspraken over loon zijn er afspraken gemaakt over o.a. een minimum uursalaris van € 16 en een verbetering van de toelagen.
Het college van de gemeente Aalsmeer heeft per 1 januari 2026 een nieuwe gemeentesecretaris benoemd. Met de benoeming van een nieuwe gemeentesecretaris gaat de opstartfase van de kernorganisatie Aalsmeer over in een fase van bestendiging en doorontwikkeling.
De vorige gemeentesecretaris blijft nog tot en met 31 januari 2027 in dienst van de kernorganisatie Aalsmeer als strategisch adviseur grote projecten en een warme overdracht. Binnen de beschikbare formatie is voor deze tijdelijke aanstelling geen ruimte. De kosten zijn gedekt uit het restant van het transitiebudget dat bij de vorming van de kernorganisatie door de gemeenteraad beschikbaar is gesteld.
In onderstaande tabel zijn de budgetten van de kernorganisatie opgenomen.
Budget kernorganisatie Aalsmeer (bedrag x € 1.000) | Rekening 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 |
|---|---|---|---|
Raad | 591 | 620 | 742 |
Griffie | 450 | 652 | 447 |
waarvan inhuur | 104 | 279 | 6 |
Rekenkamer | 37 | 37 | 38 |
Accountant | 136 | 143 | 146 |
College | 971 | 997 | 1.034 |
Kernorganisatie | 10.581 | 9.524 | 9.815 |
waarvan: | |||
Loonkosten | 2.538 | 2.755 | 2.890 |
Inhuur derden | 732 | 598 | 252 |
doorbelasting dienstverleningsbijdrage AA | 8.405 | 7.203 | 7.946 |
doorbelasting naar taakvelden | -1.644 | -1.883 | -1.788 |
Totaal | 12.765 | 11.973 | 12.222 |
excl. doorbelasting dienstverleningsbijdrage | 4.361 | 4.770 | 4.276 |
Huisvesting
Met de aanpassing van de kantoren op de 1e verdieping van het gemeentehuis (begin 2025 afgerond) en de raadskelder is het gemeentehuis nog beter inzetbaar voor gebruik. De aanleg van een noodstroomvoorziening voor het geval van calamiteiten is in voorbereiding.
